De wederopstanding van China
Van prooi tot wereldmacht
Paperback NL 3e druk 9789044660395Samenvatting
De opkomst van China als wereldmacht lijkt een recent fenomeen, maar heeft een lange voorgeschiedenis. De wederopstanding van China volgt de geopolitieke transformatie van China op het wereldtoneel, van de strijd met Groot-Brittannië tijdens de Eerste Opiumoorlog in de negentiende eeuw tot de rivaliteit met de Verenigde Staten nu. Wat begon als een reactie op de koloniale invloed van Europa is geleidelijk uitgegroeid tot China’s streven naar een leidende rol op het wereldtoneel.
De wederopstanding van China belicht de verhouding tussen China en grote mogendheden van 1840 tot 2025 en laat zien hoe deze relaties van invloed zijn geweest op de manier waarop China zelf een toonaangevende geopolitieke speler is geworden, en wat dit betekent voor de gespannen relatie die het land momenteel heeft met de Verenigde Staten.
Frans-Paul van der Putten is historicus en heeft ruim 25 jaar ervaring als onderzoeker op het gebied van China en geopolitiek. Hij adviseert overheden en bedrijven en informeert het publiek via de media, en is als extern expert verbonden aan Instituut Clingendael, Leiden Asia Centre en China Macro Group. Van der Putten is voormalig hoofd van het Clingendael China Centre en was voorheen hoofdredacteur van Itinerario: Journal of Imperial and Global Interactions.
‘Een knap en overtuigend boek, waarin de auteur vertelt hoe het gegriefde China stap voor stap een plek op het wereldtoneel herwint.’
Luuk van Middelaar, NRC
‘Een prachtig boek voor iedereen die China serieus wil nemen.’
Frank Pieke, NRC ****
Specificaties
Vaak samen gekocht
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan