OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 111 van 2.306 resultaten
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    19 december 2008
    Rob Hartgers
    3-5 minuten leestijd
    Is manipuleren achterbaks? Welnee, stelt Frank van Marwijk. Met een beetje manipulatie is niks mis. Als je het goed doet, zijn je slachtoffers je zelfs dankbaar. Van Marwijk, expert op het gebied van lichaamstaal, schreef Manipuleren kun je leren, een handzaam boek met tips voor de aspirant manipulator. Amper een week na publicatie is zijn boek al toe aan een tweede druk. Manipuleren is hot.
    interview
    Coaching en trainen
    17 december 2008
    Hans van der Klis
    6-9 minuten leestijd
    Mirjam Windrich, coach, therapeut en schrijfster, schreef een boek over theorie en praktijk van online coaching. Aan valse bescheidenheid doet ze niet. Het boek heet Het succes van online coaching en de ondertitel luidt: ‘Waarom het zo goed werkt’. We besloten haar, geheel in stijl, per e-mail te interviewen. ‘Tot de kern van de problemen komen lukt vaak beter zonder iemand in de buurt.’
    interview
    Strategisch management
    15 december 2008
    Paul Groothengel
    4-5 minuten leestijd
    Veel organisaties zijn druk met het kweken van een sterk merk, maar vergeten de vervolgstap te maken: hun mensen zijn zélf het merk. Hoe pak je dat aan? Bijvoorbeeld met internal branding, zegt Wouter van der Weijden, partner van adviesbureau &Samhoud. Hij schreef met zijn collega Edwin Winter, managing partner van hetzelfde bureau, het boek Authentieke organisaties. Echte merken.
    interview
    Marketing
    12 december 2008
    Pierre Spaninks
    3-5 minuten leestijd
    De recessie gaat langer duren dan deskundigen voorzien, vreest Rogier van Kralingen. Aan De 13 gouden wetten van recessiemarketing die hij samen met zijn vader Roland schreef, voegt hij daarom een 14e toe: de wet van het koele hoofd. Veel bedrijven nemen nu overhaaste maatregelen en ondermijnen daarmee hun concurrentievermogen. Bewaar de rust en blijf nadenken.
    interview
    Marketing
    2 december 2008
    Ben Kuiken
    5-7 minuten leestijd
    Waarom blijven sommige ideeën hangen en andere niet? De broers Dan en Chip Heath schreven hierover het boek Made to Stick (De plakfactor), dat prompt managementboek van het jaar werd in de VS. Dan Heath sprak op een congres in Antwerpen en Boekcover mocht hem een paar vragen stellen.
    interview
    Organisatiekunde
    28 november 2008
    Rob Hartgers
    3-5 minuten leestijd
    Hoogleraar Doede Keuning ergert zich aan de slordige en oppervlakkige manier waarop managers en adviseurs omspringen met zijn vak, de organisatiekunde. Ze gebruiken termen waarvan ze de betekenis niet kennen en baseren hun beslissingen op ondeugdelijke informatie. In zijn nieuwste boek waarschuwt Keuning dat slordigheid niet zonder gevolgen blijft: Structuurhygiëne geboden!
    interview
    Financieel management
    26 november 2008
    Pierre Spaninks
    5-7 minuten leestijd
    In het holst van de kredietcrisis komt trendwatcher Adjiedj Bakas met zijn visie op de toekomst van banken, verzekeraars en pensioenfondsen. Het heeft er alle schijn van dat The Future of Finance binnenkort over de hele wereld op het nachtkastje ligt van bankiers, ondernemers en politici.
    interview
    Economie
    24 november 2008
    Hans van der Klis
    5-8 minuten leestijd
    In zijn boek Econoshock laat de Belgische econoom Geert Noels zien dat wij ons middenin een transitieperiode bevinden met verstrekkende gevolgen. Niet alleen economisch, maar ook op andere terreinen. Noels onderscheidt zes grote schokken, die samen de wereld op zijn kop zullen zetten op een manier die vergelijkbaar is met de industriële revolutie. Toch is hij niet pessimistisch: ‘Wij moeten waken voor een overmaat aan doom & gloom.’
    interview
    Verandermanagement
    21 november 2008
    Hans van der Klis
    5-6 minuten leestijd
    Antonie van Nistelrooij en Rob de Wilde schreven een boek over Whole Scale Change, met de titel Voorbij verandermanagement. Zij betogen dat veranderprocessen niet te managen zijn, maar hoogstens gefaciliteerd kunnen worden op interventieniveau. In hun boek brengen zij kennis en praktijk samen en presenteren zij nieuwe inzichten.
    interview
    19 november 2008
    Annegreet van Bergen
    3-5 minuten leestijd
    ‘Waarom zouden we naar Almelo gaan? Hengelo is toch veel leuker?’ De titel van het nieuwste boek van Mathieu Weggeman, Waarom zouden we doodgaan?, kan je op dit soort gedachten brengen. Het gebeurde bij Weggeman die zelf ook aarzelt tussen Almelo en Hengelo. Maar ja, doodgaan slaat ook nergens op. Toch doen we het allemaal. Reden voor een zich blijvend verwonderend mens als Mathieu Weggeman, hoogleraar Organisatiekunde aan de Technische Universiteit Eindhoven en Chef Innovatie van de Baak Managementcentrum VNO-NCW, om de waarom-vraag te stellen.
    interview
    Algemeen management
    17 november 2008
    Rob Hartgers
    3-5 minuten leestijd
    Vertrouwen is geen zachte factor, zegt Stephen M.R. Covey. Het is een keihard, meetbaar managementinstrument en een doorslaggevende factor voor het succes van organisaties en leiders. In zijn boek De snelheid van vertrouwen beschrijft Covey (zoon van Stephen ‘Seven Habits’ Covey) hoe je vertrouwen kunt wekken, geven en vasthouden. Boekcover sprak met hem.
    interview
    Algemeen management
    11 november 2008
    Annegreet van Bergen
    3-4 minuten leestijd
    Steeds maar weer komen er nieuwe kantoorwoorden. Opeens liggen ‘competentieprofiel’, ‘pijnpunten’ of ‘aftrap’ iedereen in de mond bestorven. Freelance journalist Carien Overdijk schreef er een boek over. In Waartoe is deze tent op aarde? geeft ze een overzicht van vooral Nederlandstalig kantoorjargon. Tot haar spijt ontbreekt ‘omvallen’. Voor haar boek kwam de steun aan banken van Wouter Bos te laat. Dit uiterst actuele synoniem voor ‘dreigend faillissement van een bank’ kon ze niet meer meenemen in haar boek. Jammer, vindt Overdijk. Voor haar is ‘omvallen’ een schoolvoorbeeld van kantoortaal die de harde werkelijkheid moet verzachten.
    interview
    Financieel management
    6 november 2008
    Ben Kuiken
    4-6 minuten leestijd
    Een beter moment had Hans Ludo van Mierlo zich nauwelijks kunnen voorstellen voor zijn boek Gepast en ongepast geld, een zoektocht naar het geweten van banken en andere financiële dienstverleners. Terwijl de ene bank op zijn grondvesten schudt en de andere aan het infuus ligt bij de overheid, gaat Van Mierlo op zoek naar de oorzaken van dit debacle. Zijn conclusie: banken mogen nooit hun maatschappelijke functie verwaarlozen.
    interview
    Strategisch management
    4 november 2008
    Hans van der Klis
    5-6 minuten leestijd
    De Senseo – het woord koffiezetapparaat hoeft er niet bij – is een van de grote succesverhalen van de bruingoedsector van de laatste jaren. Het koffiezetapparaat komt voort uit een samenwerkingsverband tussen Philips en Douwe Egberts. Alfred Griffioen, als adviseur gespecialiseerd in partnerships tussen bedrijven, heeft in zijn boek Het Senseo-effect de voorwaarden beschreven waaraan dergelijke samenwerkingsverbanden moeten voldoen.
    interview
    Verandermanagement
    30 oktober 2008
    Paul Groothengel
    4-5 minuten leestijd
    Hoe statisch is de cultuur van de organisatie waarin u werkt? Wel eens geprobeerd er iets aan te veranderen? Blijf proberen, maar weet waar u aan begint. Want het structureel veranderen van een cultuur is het meest weerbarstige onderdeel van ieder veranderingsproces. Dat is een van de belangrijkste boodschappen uit de bundel Veranderen van organisatiecultuur, onder redactie van organisatiefilosoof Rob van Es.
    interview
    Leiderschap
    22 oktober 2008
    Rob Hartgers
    3-5 minuten leestijd
    Daadkracht heeft een kleur. Net als bescheidenheid, loyaliteit een competitiedrang. Organisatiekundige Hans Versnel geeft kleuren aan drijfveren. Daarmee helpt hij managers en organisaties bij maken van keuzes. In Het grote drijfverenboek legt hij uit hoe drijfveren werken, welke invloed ze hebben op ons functioneren en hoe ze zo effectief mogelijk kunnen worden ingezet.
    interview
    Algemeen management
    20 oktober 2008
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    Met het boek Managers en professionals mengt Hans de Bruijn, hoogleraar bestuurskunde aan de Technische Universiteit Delft, zich in het discours over de relatie tussen, jawel, managers en professionals. De Bruijn verzet zich tegen het eenzijdige beeld dat is ontstaan als zouden managers professionals alleen maar in de weg lopen: ‘Vooropgesteld: managers zijn vaak een probleem in professionele organisaties. Maar dat is het halve verhaal. Ik wil ook een lans breken voor de nuttige rol die managers in een organisatie spelen.’ Ook roept hij professionals op om zelf het heft in handen te nemen.
    interview
    Leiderschap
    15 oktober 2008
    Hans van der Klis
    8-11 minuten leestijd
    Je hoeft niet onzeker te zijn over de toekomst, stellen de hoogleraren Guus Berkhout en Wim de Ridder in hun boek Vooruitzien is regeren, met als ondertitel 'leiderschap in innovatie'. Er is voldoende bekend over technologische en maatschappelijke ontwikkelingen om op hoofdlijnen een helder beeld te hebben van de toekomst. Alleen de weg ernaartoe kan lastig zijn; dáár zitten de onzekerheden
    interview
    Financieel management
    13 oktober 2008
    Rob Hartgers
    3-4 minuten leestijd
    ‘Ik had graag de laatste koersdalingen willen meepikken, om te verduidelijken hoe ze binnen de economische trends passen’, zegt hoogleraar economie, Financiële Telegraaf-columnist en voormalig Robeco-topman Jaap van Duijn. Helaas lag zijn boek Trends en cycli al bij de drukker toen de kredietcrisis in Europa aan land kwam. Geen ramp, want bij Van Duijn gaat het niet om de waan van de dag, maar om ontwikkelingen op de langere termijn.
    interview
    Financieel management
    9 oktober 2008
    Walter van Hulst
    8-11 minuten leestijd
    Consultants en conferenties, methoden en managementboeken. Keuze te over om organisaties te verbeteren. Maar of het nu gaat om het INK-model, EFQM, Six Sigma of Balanced Scorecard, het ontbreekt vaak aan onderbouwing of zo’n methodiek écht werkt, stelt André de Waal onomwonden. Bovendien kun je beter met een enkele kogel doeltreffend te werk gaan dan een schot hagel lossen.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden