OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 69 van 2.313 resultaten
    interview
    Organisatiekunde
    18 maart 2015
    Justin van Lopik
    7-10 minuten leestijd
    ‘Elke branche of organisatie met onzekerheden, veranderingen en een overkill aan protocollen heeft baat bij risicogestuurd werken.’ Aldus Martin van Staveren, auteur van het boek Risicogestuurd werken in de praktijk. Maar dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, niet in de laatste plaats omdat ‘risico’ een subjectieve perceptie is. Wat voor de een een risico is, is voor de ander een kans. Maar zo betoogt Van Staveren, door nu het begrip risico centraal te stellen, ontloop je die subjectiviteit en kun je er objectief omgaan.
    interview
    IT-management / ICT
    18 maart 2015
    Pierre Spaninks
    6-9 minuten leestijd
    ‘Hoe meer data we bereid zijn te delen, hoe meer mogelijkheden er komen om de wereld te verbeteren,’ denkt Sander Klous, hoogleraar Big Data aan de Universiteit van Amsterdam. Hij gelooft heilig in de potentie van zijn onderwerp. Maar van de bedreigingen die ervan uitgaan, is hij zich ook terdege bewust. In Wij zijn Big Data beschrijft hij mogelijke oplossingen voor deze problematiek.
    interview
    Organisatiekunde
    17 maart 2015
    Pierre Spaninks
    7-9 minuten leestijd
    In wat alweer hun derde boek samen is, laten Leike van Oss en Jaap van 't Hek zien hoe mensen hun werkpraktijk organiseren en hoe managers en veranderaars daarop kunnen aansluiten met een scala aan interventies. Naar aanleiding van dit Onderweg een dubbelinterview, over hun visie op de veranderkunde en over de plaats die zij binnen dat vak innemen.
    interview
    Marketing
    17 maart 2015
    Pierre Spaninks
    6-8 minuten leestijd
    Bricks of clicks? Allebei hooguit half goed, zegt Gino Van Ossel. De Belgische hoogleraar Retail & Trade Marketing vindt dat niet de winkel centraal moet staan maar de klant. In zijn nieuwste boek legt hij uit waarom en laat hij zien hoe. Een vraaggesprek over zijn antwoord op e-commerce: Omnichannel in retail.
    interview
    13 maart 2015
    Justin van Lopik
    8-12 minuten leestijd
    Wat beweegt de leerkracht ten diepste? Docent en theoloog drs. Bill Banning miste binnen het onderwijs de reflectie op die vraag, en ging zelf op onderzoek uit. Dat resulteerde in een proefschrift: Leraren, wat boeit jullie?
    interview
    Algemeen management
    12 maart 2015
    Paul Groothengel
    8-11 minuten leestijd
    Na achttien maanden schrijven ‘in een spartaanse ruimte’, verrast antropoloog en journalist Joris Luyendijk met zijn boek Dit kan niet waar zijn. Het boek was direct een onverbiddelijke bestseller. Zijn conclusies zijn schokkend. ‘Bankiers hebben echt het idee dat ze 120 rijden op een snelweg waar je maximaal 120 mag rijden.’
    interview
    Algemeen management
    11 maart 2015
    Hans van der Klis
    9-13 minuten leestijd
    Vastgoedtycoon en luchtvaartondernemer Erik de Vlieger was hard op weg de Nederlandse Richard Branson te worden, totdat het Openbaar Ministerie hem op de korrel nam voor een afpersingszaak. Onterecht, bleek later. Hij kreeg een excuusbrief van het OM en werd gezuiverd van alle blaam. Maar de schade was al geleden: minimaal 80 miljoen euro lichter heeft hij nu een autobiografie geschreven: Tot hier en nu verder. ‘Ik zit soms tegen het hysterische aan.’
    interview
    Marketing
    10 maart 2015
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Het internet geeft bedrijven een totaal nieuwe mogelijkheid om merkloyaliteit op te bouwen, zegt de Amerikaanse denker Nir Eyal. In Hooked legt hij uit hoe ondernemingen klanten verslingerd kunnen maken door op een verantwoorde wijze in te spelen op dezelfde psychologische factoren die gokken ook zo verslavend maken. ‘Facebook of Instagram hoeven geen cent uit te geven aan marketing.’
    interview
    Marketing
    9 maart 2015
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Auteur, docent, ondernemer en spreker Patrick Petersen spreekt bij zijn lezingen en cursussen weleens managers die de weg kwijt lijken te zijn in het nieuwe marketinglandschap. Maar pasklare antwoorden zijn er helaas niet. Het is anno 2015 een constant schakelen voor de marketeer waarbij het draait om content, beleving en engagement in plaats van producten met gekochte aandacht door de strot van een consument douwen.
    interview
    Organisatiekunde
    6 maart 2015
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    We kunnen veel leren van oude stammen uit verre landen. Op kantoor voeren we dagelijks letterlijk stammenstrijdjes uit, bedrijfsfeesten lassen we kostentechnisch af terwijl het juist hét moment is om weer even tot elkaar te komen. Zoals ze bij de slachting van een varkentje in de Filippijnen doen.
    interview
    Algemeen management
    6 maart 2015
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Soms zijn we op ons best als we iets voor de eerste keer doen, zegt Liz Wiseman in Rookie Smarts. Beginnelingen zijn niet alleen onbevangener, energieker en wendbaarder dan oude rotten, ze zijn ook meer genegen om de hulp van anderen in te roepen. Mensen die op de toppen van hun kunnen presteren zijn bovendien collegialer en melden zich minder vaak ziek. ‘Het tegengif tegen een burnout is niet een lagere werkdruk, maar juist moeilijker werk.’
    interview
    Verandermanagement
    5 maart 2015
    Ger Post
    5-6 minuten leestijd
    Twintig jaar ervaring met verandering bundelde organisatiepsycholoog Steffan Seykens (samen met Guido van de Wiel) in het boek Cirkel van verandering. Behalve dat hij in het boek een nieuwe theorie over gedragsverandering onthult, beschrijft Seykens de werkvorm Intention Circles die hij al meer dan duizend keer met succes uitvoerde. ‘Een gedragsverandering moet doorleefd worden.’
    interview
    Algemeen management
    4 maart 2015
    Ronald Buitenhuis
    5-6 minuten leestijd
    Na Een zaak van fans en Een zaak van zacht werken heeft Ellen de Lange-Ros met Een zaak van geld een trilogie voltooid. Het nieuwe deel geeft mensen inzicht hoe ze te vaak onbewust en vanuit emotie met geld omgaan. ‘Mensen, en zeker ZZP’ers, kunnen bewuster kiezen.’
    interview
    Organisatiekunde
    27 februari 2015
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Ook tijdens de crisisjaren groeide AFAS Software met double digits. Hoe dat kan? Succesfactoren zijn: happy medewerkers, het ontbreken van secretaresses, humor en een extreme focus op de klant, zegt CEO Bas van der Veldt.
    interview
    Psychologie
    24 februari 2015
    Ger Post
    7-10 minuten leestijd
    Hoogleraar Roos Vonk staat in maart op de bühne tijdens een event van Managementboek.nl. Ze zal managers praktische handvatten bieden uit de sociale psychologie. ‘Ga je er dood van? Nee? Dan kan je het wel proberen hè?’
    interview
    Internet en social media
    24 februari 2015
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    De wereld is fundamenteel aan het veranderen, schrijft Cor Molenaar, hoogleraar aan de Rotterdam School of Management, in zijn nieuwe boek Kijken, kijken ... anders kopen. Technologische doorbraken, demografische ontwikkelingen en een ander bestedingspatroon zetten onze winkels voor het blok: ze kunnen zich aanpassen of ze moeten ermee stoppen. ‘We zijn in de fase van de totale integratie van online en fysiek terechtgekomen.’
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    21 februari 2015
    Erik de Vries
    5-7 minuten leestijd
    Jaap Bressers was als student hard op weg naar een mooie managementcarrière in het bedrijfsleven, totdat een ongeluk op vakantie zijn leven op slag veranderde. Over de impact en de blijvende gevolgen van het ongeval, dat hem tot de rolstoel veroordeelde, schreef hij een persoonlijk maar opvallend luchtig boek: Waar een wiel is, is een weg.
    interview
    Algemeen management
    19 februari 2015
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Baak-directeur Arko van Brakel koppelt tijdens het seminar Anders organiseren op 23 april leiderschap anno 2015 aan zijn ideeën over de S-curve in het bedrijfsleven. ‘Herfst- en lentemensen verdragen elkaar slecht.’
    interview
    Advisering
    11 februari 2015
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    ‘U gáát daar niet over!? Dan wil ik uw baas spreken..’ ‘Luister vriend, ik betaal belasting en dus jouw salaris…’ ‘Ik regel het wel met de burgemeester…’ Dergelijke uitspraken van ondernemers jegens ambtenaren zijn even herkenbaar als kansloos, betoogt Ireen Boon in haar boek De overheid als klant. Meeveren en meedenken met de overheid is veel effectiever. De ondernemer is voor de overheid zelfs een potentiele kip met gouden eieren.
    interview
    Organisatiekunde
    10 februari 2015
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Louter een focus op winst, leidt uiteindelijk tot verlies. Dat is de boodschap die Huib Broekhuis zal verkondigen op 23 april tijdens het seminar Anders organiseren. De auteur van het boek Beyond MBA is van mening dat veel bedrijven hun "ziel" hebben verloren. En dat krimp heel gezond kan zijn.

      Personen

        Trefwoorden