OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 73 van 2.313 resultaten
interview
Organisatiekunde
20 augustus 2014
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Harde werkers, teamspelers en vernieuwers zijn het stevige fundament van vele organisaties. Maar ze worden vaak niet gezien, betoogt Linda van der Wal in het boek Kantoorgeheimen (‘Zo krijg je invloed als je geen carrièretijger of kantoorpoliticus bent’). ‘Verandering begint altijd bij het individu.’
interview
Strategisch management
19 augustus 2014
Ronald Buitenhuis
5-6 minuten leestijd
Kees de Jong blijft positief gestemd. Hij ziet meer en meer ondernemerschap in Nederland. Anderzijds mist hij de echte ambitie in ons land en ziet hij te weinig doorgroeiers. ‘Heb je als ondernemer geen groeiambitie, kun je beter op een gemeentehuis gaan werken’, aldus de serial entrepreneur.
interview
Leiderschap
18 augustus 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Organisaties kunnen pas optimaal presteren als de leiders een cirkel van veiligheid creëren, zegt Simon Sinek in Een voor allen, allen voor een. In dit soort bedrijven behoren zelfs ontslagrondes tot het verleden. ‘Jack Welch is een voorbeeld van hoe het níet moet.’
interview
Algemeen management
13 augustus 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het denkvermogen in het bedrijfsleven schiet tekort, zegt Freakonomics-auteur Stephen Dubner in Think like a freak. Zelfs de grootste ondernermingen deinzen vaak terug om hun belissingen te staven met empirisch onderzoek. 'Veel bedrijven gedragen zich als een grotere versie van een gezin waarin vader de dienst uitmaakt.’
interview
Verandermanagement
7 augustus 2014
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
De meeste literatuur over verandermanagement is volgens Alexander Groth aan middle managers niet besteed. Ze is vooral te theoretisch. Leidinggevenden in het middenkader willen concrete adviezen over hoe zij het best met weerstand kunnen omgaan en in de praktijk betekent dat volgens hem: omgaan met emoties. Met ‘Leidinggeven aan verandering’ (Handboek voor de middle manager) wil hij dat gemis goedmaken.
interview
Organisatiekunde
24 juli 2014
Justin van Lopik
5-7 minuten leestijd
Harald Vorstman is het voorbeeld van het feit dat wijsheid echt met de jaren komt. Hij adviseerde grote organisaties als KLM, DSM en Stork. Hij was de eerste directeur Kwaliteit van Philips en de bedenker van het primaire proces. Maar ook degene die Kema op het idee bracht van bedrijfscertificering.
interview
Organisatiekunde
23 juli 2014
Justin van Lopik
6-9 minuten leestijd
Onlangs verscheen De kracht van High Performance Teams. De auteurs Ben Kuipers en Sandra Groeneveld, beiden werkzaam aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, onderzochten samen met InternetSpiegel, welke ingrediënten excellent presterende teams in de publieke sector kenmerken. Christa Fortunati verkende met Ben Kuipers de mogelijkheden voor HR om bij te dragen aan het ontstaan van dergelijke teams.
interview
Communicatie en media
14 juli 2014
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Kennedy vertelde bevlogen over zijn missie naar de maan en was ein Berliner. Martin Luther King spetterde met I have a dream, en Obama deed het met zijn ‘change’-verhaal. Zij maakten met persoonlijke verhalen uiteindelijk het verschil. Nederlanders zijn goede verhalenvertellers, maar zakelijk maken we daar veel te weinig gebruik van. Terwijl verhalen een dankbaar middel zijn om verandering te versnellen.
interview
Projectmanagement
11 juli 2014
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
Twee derde van alle projecten mislukt. Door beter stakeholdermanagement, betere communicatie en vooral betere marketing van projecten is draagvlak voor projecten te realiseren zodat ze wél succesvol worden. Ofwel, door te spompen en te verleiden, betogen Ankie Swakhoven en Leon Hielkema in hun boek De Projectverleider. De hierin beschreven SPOMP-aanpak heeft in Amerika al drie awards gewonnen.
interview
Internet en social media
10 juli 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het internet maakt ons tot een maatschappij van sociale denkers, zegt de Canadese journalist Clive Thompson in We worden steeds slimmer. Dankzij dat collectieve bewustzijn kunnen bedrijven zelfs de kennis in de hoofden van werknemers oogsten. ‘De Denker van Rodin heeft ons een slechte dienst bewezen.’
interview
Strategisch management
8 juli 2014
Pierre Spaninks
5-7 minuten leestijd
In De ontdekking van de toekomst verkent futuroloog Wim de Ridder de technologische ontwikkelingen die de wereld zullen veranderen. Veel leiders kunnen zich niet voorstellen hoe daarmee ook de tijdgeest verandert. Het volgende maatschappelijke conflict zit al in het systeem ingebakken. Tegelijkertijd is er sprake van een proces van vooruitgang waar steeds meer mensen aan deelnemen.
interview
Algemeen management
7 juli 2014
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
Er stroomt momenteel een nieuwe generatie medewerkers organisaties in. Mensen die al lang blij zijn dat ze een baan hebben en zich snel conformeren aan een bestaande cultuur. Onnodig en ongewenst, blijkt uit het boek Nieuwe generaties in vergrijzende organisaties van Aart Bontekoning. Juist nu hebben veel organisaties de frisse invloed van jonge generaties nodig om ‘bij de tijd’ te blijven.
interview
Strategisch management
23 juni 2014
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Als er één sector is die de huidige politieke discussie dicteert, is het wel de zorg. De timing van het boek Briljante businessmodellen in de zorg, baanbrekende benaderingen voor een betere en betaalbare zorg, is derhalve in zichzelf ook briljant. Al ontzorgt het boek niet alle zorgproblemen, opvallend is wel dat het boek snel in de top van goed verkopende boeken is terechtgekomen.
interview
Algemeen management
20 juni 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het managen van groei is een chaotisch proces dat voor elk bedrijf weer anders is, zegt Stanford-hoogleraar Robert Sutton in Scaling up excellence. Toch zijn alle succesvolle opschalingen het gevolg van bepaalde principes die telkens weer terugkomen. ‘De beste schaalvergroters zijn organisaties waarbij iedereen weet welke dingen heilig zijn en welke dingen taboe.’
interview
Communicatie en media
19 juni 2014
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Effectieve communicatie is het resultaat van maatwerk. Die overtuiging ligt aan de basis van Communicatie Compleet, een serie boeken voor het hoger onderwijs over de basisvaardigheden voor professionele communicatie. Toegepast op diverse sectoren, waardoor een functionele mix van algemene theorie en contextuele communicatie is ontstaan. Deel drie is bestemd voor hulp- en dienstverleners. Managementboek Magazine sprak met de redacteurs die voor de serie verantwoordelijk zijn.
interview
Algemeen management
16 juni 2014
Paul Groothengel
3-5 minuten leestijd
Dit najaar publiceert Menno Lanting zijn nieuwe boek Olietankers en speedboten. Lezers kunnen dit boek nu al reserveren. Daarmee krijgen ze niet alleen een exemplaar van een speciale, gelimiteerde editie. Ze maken het ‘mede mogelijk’ dat RTL een tv-programma lanceert rond Lanting en zijn nieuwe boek.
interview
Organisatiekunde
16 juni 2014
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Het nieuwe normaal plaatst organisaties in een wat auteur van het gelijknamige boek Jacques Pijl noemt ‘spagaatmanagement’. Organisaties moeten manoeuvreren tussen hard en zacht, tussen lange en korte termijn, tussen cijfers en zingeving, tussen alleen en samenwerken, snelheid en op de rem trappen. ‘Het Nieuwe Normaal vraagt slagkracht, wendbaarheid en vooral voorbeeldige executie.’
interview
Strategisch management
13 juni 2014
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Cultuurverandering in organisatie is alleen mogelijk door de organisatiecultuur te negeren. Tot die opmerkelijke conclusie komt Rudy Snippe in zijn boek Doorbreek uw bedrijfscultuur (‘Hoe managers organisatieontwikkeling tegenhouden’). Snippe bepleit een paradigmashift die ontwikkeling en innovatie een grotere kans van slagen moet geven dan de tot nu toe meest gangbare benaderingswijzen.
interview
Algemeen management
10 juni 2014
Erik de Vries
4-6 minuten leestijd
Bedrijven zouden zich meer moeten toeleggen op het creëren van toegevoegde waarde, aldus Kasper Klaarenbeek. Wie dit te vaag in de oren klinkt, pakt zijn boek Ben jij wel MerkWaardig genoeg? erbij waarin hij stap voor stap (inclusief oefeningen!) uitlegt hoe je dit bereikt.
interview
Marketing
5 juni 2014
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Onderzoek naar klanttevredenheid? Neem met een ruime voldoende geen genoegen, maar ga voor een negen of hoger. Dat adviseren de consultants Berry Veldhoen en Stephan van Slooten in hun nieuwe boek Klanthelden in de 9+ organisatie. Daarin schetsen zij waarom en hoe je moet excelleren in ‘emotionele klantbeleving’.