OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 77 van 2.312 resultaten
    interview
    Strategisch management
    31 oktober 2013
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    We weten al heel veel over kennismanagement, maar het is nu tijd voor de volgende fase. De puntjes moeten op de ‘kennis i’ worden gezet. Er is een koppeling nodig met de strategie van een organisatie en niet managers maar medewerkers moeten zelf de regie krijgen in het overdragen en vastleggen van kennis. Aldus betoogt kennismanager Jan Jacob Bos in zijn nieuwe boek Noodzakelijke kennis waarin hij zelf zijn kennis over kennismanagement overdraagt. ‘Vroeger was een manager slimmer in zijn vak dan de medewerker. Dat is niet meer zo.’
    interview
    Leiderschap
    30 oktober 2013
    Hans van der Klis
    11-15 minuten leestijd
    In zijn nieuwe boek Energy Boost voor jezelf, je team en je organisatie haalt Hans van der Loo het begrip ‘energie’ uit de mystieke hoek, om het zodoende te demystificeren. Hij laat zien hoe energie werkt en hoe je het energiepeil bij mensen kunt verbeteren. Hans van der Klis sprak uitgebreid met ‘Mr Energy’, over de staat van het Nederlandse bedrijfsleven, over het energiepeil van de Hollandse werknemer, en over ‘het nieuwe presteren’.
    interview
    Algemeen management
    29 oktober 2013
    Annegreet van Bergen
    5-7 minuten leestijd
    In opdracht van John Fentener van Vlissingen schreef thrillerauteur Charles den Tex ´Ik ben koopman´, het verhaal van een van de meest succesvolle Nederlandse ondernemersfamilies. Den Tex sprak met familieleden en doorzocht de archieven van de Steenkolen Handelsvereniging (SHV). Toen de oorspronkelijke handel, kolen, door het gebruik van olie en gas achterhaald raakte, diversifieerde SHV razend knap en startte bedrijven als Kijkshop, Xenos, Makro, GTI, Getronics en de Nederlandse Overslag Maatschappij. SHV groeide uit tot het grootste familiebedrijf van Nederland.
    interview
    Algemeen management
    28 oktober 2013
    Ronald Buitenhuis
    7-10 minuten leestijd
    Zowel De prooi als In het hol van de leeuw schetsen een beeld van een verrotte, door ego’s gedreven financiële wereld. Jeroen Smit schrijft vanuit het perspectief van de outsider, Jurgen Spelbos vertelt het als insider. Dat maakt het tot een wezenlijk ander boek. Spelbos belandde als directeur communicatie bij ING ongewild in een hele slechte film waarin hij een hoofdrol vertolkte, eerst als slachtoffer later als ‘tragiheld’. Zonder echt goede afloop: ‘Er is binnen ING nog niets wezenlijks veranderd.’
    interview
    Algemeen management
    25 oktober 2013
    Hans van der Klis
    12-17 minuten leestijd
    In Nooit af, dat hij net als Easycratie schreef in samenwerking met Erwin Witteveen, houdt Martijn Aslander een pleidooi voor de staat van permanent bèta: alles is altijd in de testfase. ‘De tools die je nodig hebt, zijn voor iedereen toegankelijk. Ook voor rotjochies in Pakistan. Je hebt geen dure kantoren meer nodig om het verschil te maken.’
    interview
    Coaching en trainen
    25 oktober 2013
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    Kijken door een gekleurde bril geldt meestal als onjuist: je hebt een verkeerd beeld van de werkelijkheid, subjectief in ieder geval en soms ook te rooskleurig. De methode Multifocus, ontworpen door Gitta en Lenneke Overmaat, leert echter dat daar niks mis mee is. Zolang je je er bewust van bent en die verschillende zienswijzen respecteert.
    interview
    Advisering
    25 oktober 2013
    Jeroen Ansink
    8-12 minuten leestijd
    Sinds organisatiepsycholoog en grondlegger van de lerende organisatie Chris Agryris (90) toestemde met een interview voor de ‘Galerij der Groten’, is zijn gezondheid enorm achteruitgegaan. Hartproblemen hebben er toe geleid dat hij zijn ‘speedy thinking’, zoals hij het zelf noemt, heeft verloren. Toch heeft Argyris de voor hem gereserveerde plek ingeruimd – en wel door een ‘conversatie’ op afstand, een indirect gesprek.
    interview
    Mens en maatschappij
    14 oktober 2013
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    Tijdens de Avond van Wetenschap en Maatschappij, begin oktober in Den Haag, is de essaybundel Nederland in ideeën gepresenteerd. In dit boek beschrijven tientallen wetenschappers, intellectuelen, politici en ondernemers welk idee of welke innovatie volgens hen Nederland voorgoed heeft veranderd of dat nog zal gaan doen. Nederland in ideeën is de opmaat voor een nieuw platform waar deze denkers gezamenlijk gaan praten over de toekomst van ons land.
    interview
    Reclame en verkoop
    14 oktober 2013
    Bert Peene
    6-8 minuten leestijd
    Het salesvak is toe aan een grondige herbezinning. Van denken op korte termijn naar denken op lange termijn, en van product selling naar value selling. Dat betekent dat salesmanagers een andere rol krijgen. Hun afdeling is niet langer een tactisch instrument binnen marketing, maar een kritieke succesfactor voor organisatiesucces. In zijn boek Praktisch sales- en accountmanagement reikt Robin van der Werf de tools aan om die omslag te kunnen maken.
    interview
    Verandermanagement
    11 oktober 2013
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    Het Fyra-debacle, de ramp met de kernreactor in Fukushima, ziekenhuisblunders, de ramp met de Challenger… Heel veel risico’s waren wel degelijk in kaart gebracht. En toch ging het fout. ‘Vooral omdat het menselijk gedrag rond risico’s in de beoordelingen niet mee werd genomen’, concluderen Walter Zwaard en Cecile van der Velde in hun nieuwe boek: Van risico-inventarisatie naar cultuurverandering. Ronald Buitenhuis sprak met Cecile van der Velde.
    interview
    Marketing
    10 oktober 2013
    Ger Post
    5-7 minuten leestijd
    Hersenonderzoek is hot, vandaar dat Eric van Arendonk in Neuromarketing (‘Maximale impact met marketing en communicatie’, met medeauteurs Adriaan Polderman RM en Karel Smit RM) op een rijtje zet wat marketeers hebben aan de bevindingen uit neuro-onderzoek. ‘Wat communiceert gaat altijd voor, geen discussie.’
    interview
    Algemeen management
    4 oktober 2013
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    In De firma neemt de Amerikaanse journalist Duff McDonald ons mee achter de schermen van het legendarische adviesbureau McKinsey. Ondanks blunders en criminele werknemers ziet hij de toekomst van 's werelds machtigste consultancy zonnig in. ‘McKinseys grootste uitdaging is het managen van haar eigen groei.’
    interview
    Algemeen management
    2 oktober 2013
    Jeroen Ansink
    8-11 minuten leestijd
    Hij is 83, maar piekert er niet over om met pensioen te gaan. Als man achter de teamrollentheorie is Meredith Belbin dé expert op het gebied van samenwerking op de werkvloer. Gevormd door de Tweede Wereldoorlog wil hij van de wereld vooral een betere plek maken. ‘Het Rijnlandmodel is effectiever dan de Angelsaksische manier van managen.’
    interview
    Verandermanagement
    1 oktober 2013
    Paul Groothengel
    6-9 minuten leestijd
    Kunnen we de crisis overleven door te verbeteren waar we goed in zijn? Of moeten we juist radicaal het roer omgooien? In het boek Re-inventing business laten Henk Volberda, Frans van den Bosch en Kevin Heij zien waarom en hoe bedrijven hun businessmodel innoveren. Een gesprek met Henk Volberda.
    interview
    Verandermanagement
    30 september 2013
    Pierre Spaninks
    7-9 minuten leestijd
    De een komt vaker over de vloer bij bedrijven, de ander bij not for profits. De een legt meer de nadruk op strategie en structuur, de ander op gedrag en vertrouwen. Toch werken Willem Vrakking en Anton Cozijnsen al meer dan dertig jaar samen aan hun gedeelde ambitie: een echte wetenschap te maken van hun vak, de veranderkunde. Een dubbelinterview, naar aanleiding van het verschijnen van hun Basisboek veranderkunde.
    interview
    Algemeen management
    26 september 2013
    Ger Post
    11-15 minuten leestijd
    Paul Postma deed al aan neuromarketing nog voordat het vak was uitgevonden. Nu neuro inmiddels een hype is, maakt hij de balans op en zet hij de verschillende technieken voor marketeers op een rij. ‘Wij zijn bèta’s in een ouwehoerbranche.’
    interview
    Algemeen management
    18 september 2013
    Erik de Vries
    7-9 minuten leestijd
    Ward Grootens schreef met Het recht op een baas een scherp, prikkelend en openhartig boek waarin hij leidinggeven terugbrengt tot de basis: aandacht en tijd geven aan medewerkers.
    interview
    Advisering
    18 september 2013
    Ronald Buitenhuis
    7-10 minuten leestijd
    700.000 exemplaren gingen er wereldwijd al over de toonbank van Business Model Generatie. Het lijkt erop dat men in de huidige barre tijden naarstig op zoek is naar nieuwe businessmodellen. Met een hoofdrol voor de even prettige als visuele maar vooral voor de wat langere termijn doeltreffende aanpak van Alexander Osterwalder. ‘Businessmodellen zijn als yoghurt in de koelkast. Het bederft, maar veel sneller dan tien jaar geleden’, aldus de Zwitserse goeroe.
    interview
    Marketing
    17 september 2013
    Paul Groothengel
    4-6 minuten leestijd
    De dienstbaarheid van personeel? Bar en boos. Consumenten voelen zich verloren. Aanbieders die zich wél dienstbaar opstellen, hebben een wereld te winnen, stelt marketingadviseur Paul Moers. In zijn boek Dienstbaar zijn is het nieuwe goud geeft hij in acht stappen aan hoe bedrijven ‘hun klant kunnen verdienen’.
    interview
    Leiderschap
    9 september 2013
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Leiderschap is in een crisis geraakt, stelt Harvard-hoogleraar Barbara Kellerman in The End of Leadership. Topbestuurders zien hun macht afbrokkelen terwijl gewone mensen steeds mondiger worden. Het is niet duidelijk wat daarvoor in de plaats komt. ‘De eisen van volgers zijn vaak onrealistisch.’

      Personen

        Trefwoorden